Monday, July 14, 2014

SUDUT RENUNGAN 3- SYUKUR



Dipetik dari : http://mindamubin.blogspot.com/
Gaji RM800? Tak cukup

Gaji RM2000? Masih tak cukup

Gaji RM5000? Lagi laaa tak cukup....

Makin besar gaji kita. Makin itu kita akan rasa, tak akan pernah-pernah cukup!! Sebab apa? Sebab ada penyakit KURANG bersyukur.. Gaji naik.'keinginan' juga naik..manusia tidak akan pernah puas..



“Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah nikmat-Ku kepadamu, dan jika kamu mengingkari nikmat-Ku, maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.” (Surah Ibrahim, 7)



 http://arnamee.blogspot.com


BELAJARLAH erti bersyukur.. bukan gaji sahaja...tapi perkara yang lain jugak.. :)

Sunday, July 13, 2014

SUDUT RENUNGAN 2 - BERSANGKA BAIK

Ini adalah kisah benar.. 

Sekadar perkongsian untuk renungan bersama..

Di tempat aku bekerja.. ada seorang hamba Allah yang bernama Ina (bukan nama sebenar) yang dikatakan mengalami masalah mental.  Sering kali di lihat bercakap seorang diri... kadang-kadang marah dengan tiba-tiba tanpa sebab.. Ramai budak office buat tak tahu jer..sebab dah biasa.. Ina sering dipandang sekejap normal dan sekejap tidak. Akhirnya, Ina telah di'pulau' di tempat kerja.

Sumber yang tidak sahih yang mengatakan Ina mempunyai masalah mental semakin berleluasa.. kasihan bukan?

Rupa-rupanya.. ada kisah di sebaliknya...

Ina bukan lah mengalami penyakit mental seperti yang di uar-uarkan.. rupa-rupanya Ina memang mempunyai sejenis 'penyakit' yang perlu dirawat..'penyakit' yang tidak boleh dilihat dengan mata kasar..

Setahun lebih dah aku bekerja di situ.. setahun lebih juga aku menganggap Ina mempunyai masalah mental.. Ish..Ish..Ish..

Apa-apa pun.. aku doakan semoga Ina cepat sembuh yer! Aminn.. 

Dipetik dari: http://tarbiyah-dzatiyah.blogspot.com/

PENGAJARAN : Jangan sesekali bersangka buruk dengan orang. BERSANGKA BAIKLAH... Lebih-lebih lagi dapat sumber dari orang lain dan tak tahu cerita yang sebenar..

SEKIAN.. Wassalam~


Friday, July 4, 2014

SUDUT RENUNGAN 1- SUSAH & SENANG


Tanpa kita sedar..

Kita selalu mengadu..

Hubungan sesama manusia..

"Bila SUSAH kita dicari..bila SENANG kita dilupa.."

Tapi..pernah tak kita terfikir..padahal kita sama jer ..

"Bila kita susah baru kita ingat ALLAH..bila kita senang, ada kita ingat ALLAH??

Tepuk dada tanya iman... 

Bila orang buat macam tu dengan kita..sudah semestinya kita akan terasa sangat! Tetapi bila kita buat macam tu kat ALLAH. ALLAH tak terasa pun. Sebab apa? Sebab ALLAH kan Maha Penyayang lagi Maha Pengasih. Subhanallah.. 

Saturday, June 28, 2014

Niat Puasa Bulan di Ramadhan

Assalamualaikum wbt..

Besok dah start puasa.. macam x percaya je kan? macam cepat je masa berlalu..huhu..Ok lah..hari nk share sikit  niat berpuasa di bulan Ramadhan dan Niat Berbuka Puasa sekali..untuk memudahkan..siap ada rumi lagi...yang belum hafal pun senang nak hafal.. huhu.. ok..tu jer..Selamat berpuasa yaa kawan-kawan!

wassalam~ 

dipetik dari juliajamalludin.blogspot.com

AHLAN WA SAHLAN RAMADHAN....






Alhamdullilah...Alhamdullilah..Alhamdullilah... 

Syukur ya Allah..aku masih diberi peluang untuk menyambut ramadhan kali ini..

Tiba-tiba aku teringat akan seorang sahabat aku.. dimana ayahnya baru sahaja meninggal dunia 6 hari sebelum ramadhan. Ajal maut semua di tangan Allah...

Boleh jadi ini ramadhan terakhir untuk kita. Wallahualam. :') 

Oleh itu.. marilah kita bersama-sama memperbaiki diri dalam bulan ramadhan kali ini. Anggaplah ini ramadhan kita yang terakhir... Mohon doa kalian juga agar  arwah ayah sahabat saya ditempatkan di kalangan orang- orang beriman. 

Al-Fatihah~




Friday, June 27, 2014

TORA DATANG LAGI.......

HeHeHe...

Dulu..2009..2010..2011..

Sekarang 2014!

Mula berjinak dengan blog semasa tahun 2009..mase tu aku berumur 19 tahun.. itu dulu.. time aku masih student. sekarang?24 tahun.. dh kejo dah den..hehe.. pejam celik pejam celik..kejap jer mase berlalu kan?

Laptop ku plak sakit mase akhir sem.. koma '3 tahun'!
Alhamdullillah.. laptop dah sihat. aku pun semangat nk menulis!(mcm lah selalu menulis!haha) 

Tapi.. bila dipike balik.. memang ada hikmah jugak laptop aku koma... kalo tak.. jangka hayatnya kompem pendek! huhu. 

" Setiap yang berlaku pasti ada hikmah"

sekian. :)

Sunday, November 20, 2011

ORang Baik di BaLas Baik

Setiap kebaikan yang kita lakukan, kita mesti yakin bahawa Allah s.w.t pasti akan membalas dengan ganjaran yang lebih baik. Yakinlah, "what you give, you get back". Itu hukum sunnatullah dalam hubungan sesama manusia. Begitu juga dalam bekerja, sekiranya kita membuat suatu kerja dengan ikhlas dan gigih. Allah pasti akan membalaskan kebaikan kita. Walaupun Allah tidak membalas ganjaran kepada kita sendiri, tetapi mungkin Allah bagi ganjaran kepada orang lain yang dekat dengan kita. Boleh jadi kepada anak-anak kita, keluarga kita dan sebagainya. Contohnya, kita sentiasa berusaha gigih dalam bekerja, tetapi usaha kita dipersiakan Mungkin kita kecewa sebab tidak dinaikkan pangkat dan sebagainya. Tetapi, kita tidak tahu, barangkali Allah bagi ganjaran kepada anak-anak kita. Katalah, anak-anak kita semua nya belajar universiti. Itu pun dah satu ganjaran bagi kita. Yang mana kita hendak? Hendak naik pangkat atau hendak tengok anak-anak berjaya? La tahzan! Janganlah bersedih.
Seperkara lagi, sekiranya kita melakukan kebaikan kepada orang lain. Jangan sesekali mengharapkan balasan daripada orang tersebut. Allah akan balas, tetapi mungkin bukan melalui orang yang kita buat kebaikan tadi.
Metafora atau analoginya begini. kita sedang memandu di satu jalan yang mempunyai dua atau tiga lorong. Penuh sesak. Tiba-tiba sebuah kereta yang tersalah lorong di sebelah memberi isyarat untuk masuk ke lorong kita, kita pun beralah, lalu memberi laluan untuk kereta itu masuk di hadapan kita.
Kemudian kita terus memandu ke hadapan. Mungkin sejam kemudian atau setelah berpuluh-puluh kilometer kemudian, tiba-tiba kita pula yang tersalah lorong. Kita pula yang memberi lampu isyarat untuk masuk ke lorong sebelah. Soalnya, logikkah kalau kita mengharapkan kereta yang kita bantu sebelumnya memberi laluan untuk kita?
Tidak logik bukan?? Sebab kereta yang kita bantu tadi entah ke mana perginya. Tetapi, ada kereta lain yang simpati dan kemudian memberi laluan untuk kita. Padahal, kereta itu tidak pernah sekalipun kita tolong. Allah telah menggerakkan hati pemandunya untuk memberi laluan kepada kita. Orang yang kita beri kebaikkan, tidak ada disitu untu membalas kebaikan kita. Tetapi Allah menggerakkan hati orang lain, yang tidak pernah berasa kebaikan kita untuk membalas kebaikkan kita tadi. Subhanallah! Renungkanlah.. bagaimana yang berlaku dalam litar jalan raya begitu jualah litar dalam kehidupan manusia. Kita buat baik kepada A, tetapi kerap kali bukan A yang membalas kebaikan kita tetapi boleh jadi B atau C atau D atau lain-lain yang membalasnya. Ini lah hakikat yang berlakku dalam kehidupan ini dan kita tidak boleh kecewa jika keikhlasan kita dipersiakan.

p/s: Setiap kali kita membuat kebaikan, jangan lah mengharap balasan sesama manusia. Berharaplah dengan Allah swt. InsyaAllah...Allah swt pasti membalasnya. Renung-renungkan dan selamat beramal.. =)


Idea asal: Dari buku beduk diketuk
Diubahsuai: Oleh putri durian. ehehe..
Loading...